19 نوامبر2023- یک مطالعه جدید نشان داده است که جایگزینی غذاهای گیاهی به جای غذاهای حیوانی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD)، دیابت نوع 2 (T2D) و مرگ و میر ناشی از همه علل، مرتبط است. این مطالعه، داده‌های 24 مطالعه کوهورت آینده‌نگر را با بیش از 300هزار شرکت‌کننده بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.

محققان دریافتند که جایگزینی گوشت فرآوری شده با مغزها، حبوبات یا غلات کامل به ترتیب با 27، 23 و 36 درصد کاهش خطر CVD مرتبط است. آنها همچنین دریافتند که جایگزینی تخم مرغ با آجیل با کاهش 17 درصدی خطرCVD مرتبط است.

وقتی صحبت ازدیابت نوع 2 شد، محققان دریافتند که جایگزینی گوشت قرمز با غلات کامل یا غلات با 10 درصد کاهش خطر ابتلا بهT2D مرتبط است. آنها همچنین دریافتند که جایگزینی گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده با آجیل به ترتیب با 8 و 22 درصد کاهش خطر ابتلا بهT2D مرتبط است. علاوه بر این، جایگزینی مرغ با غلات کامل یا تخم مرغ با آجیل یا غلات کامل به ترتیب با 13 و 18 درصد کاهش خطر ابتلا بهT2D همراه بود.

در نهایت، محققان دریافتند که جایگزینی گوشت قرمز با آجیل یا غلات کامل، گوشت فرآوری شده با آجیل یا حبوبات، لبنیات با آجیل، تخم مرغ با آجیل یا حبوبات، و کره با روغن زیتون، به ترتیب با 7٪، 21٪، 6٪ ، 15% و 4% خطر کمتر برای مرگ و میر ناشی از همه علل همراه است.

محققان به این نتیجه رسیدند که یافته های آنها "به شدت از تغییر به سمت الگوهای غذایی مبتنی بر گیاه برای پیشگیری از CVD،T2D  و مرگ و میر ناشی از همه علل، حمایت می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/diet-nutrition/videos/greens-and-veggies-easy-substitute-for-good-heart-health-120442